Dzisiaj, 18 kwietnia, ponad 360 tys. uczniów z prawie 7 tys. szkół przystąpi do egzaminu gimnazjalnego.
W dniach 18-20 kwietnia dokładnie 360 406 uczniów będzie zmagać się z zadaniami na ponad
2 mln arkuszy egzaminacyjnych (2 109 000).
Centralna Komisja Egzaminacyjna we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przygotowała 215 różnego rodzaju arkuszy, w tym:

  • 101 arkuszy z historii i wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego, przedmiotów przyrodniczych
    i matematyki – w języku polskim, litewskim i ukraińskim.
  • 114 arkuszy i 48 płyt z języków obcych nowożytnych.

Egzamin będzie przebiegał według poniższego harmonogramu:

Harmonogram egzaminu
Dzień Przedmiot(y) Godzina rozpoczęcia Czas trwania
poniedziałek, 18 kwietnia historia i wiedza o społeczeństwie 9:00 60 minut
  przerwa
język polski 11:00 90 minut
wtorek,
19 kwietnia
biologia, chemia, fizyka, geografia 9:00 60 minut
  przerwa
matematyka 11:00 90 minut
środa,
20 kwietnia
język obcy (poziom podstawowy) 9:00 60 minut
  przerwa
język obcy (poziom rozszerzony) 11:00 60 minut

Czas pracy z poszczególnymi arkuszami może zostać przedłużony w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego:

  • o 20 minut – w przypadku historii i wiedzy o społeczeństwie, przedmiotów przyrodniczych oraz języka obcego na poziomie podstawowym,
  • o 30 minut – w przypadku języka obcego na poziomie rozszerzonym oraz
  • o 45 minut – w przypadku języka polskiego i matematyki.

Największa grupa gimnazjalistów (około 86 proc.) zadeklarowała przystąpienie do egzaminu
z języka angielskiego na poziomie podstawowym, a 81 proc. zdających przystąpi również do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym.
Drugim najczęściej wybieranym językiem jest język niemiecki. Do egzaminu z tego przedmiotu na poziomie podstawowym przystąpi 11 proc. Gimnazjalistów. Do egzaminu na poziomie rozszerzonym zaś – 3 proc.

W przypadku pozostałych języków obcych wybory kształtowały się następująco:

  • język francuski: poziom podstawowy (PP) – 0,3 proc; poziom rozszerzony (PR) – 0,1 proc.
  • język hiszpański: PP – 0,2 proc.; PR – 0,05 proc.
  • język rosyjski: PP – 2,4 proc.; PR – 0,7 proc.
  • język włoski: PP – 0,03 proc.; PR – 0,01 proc.

Prace gimnazjalistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a wyniki odesłane do szkół przez okręgową komisję egzaminacyjną. Ogólnopolskie wyniki egzaminu gimnazjalnego będą ogłoszone 17 czerwca br. Tego samego dnia swoje wyniki poznają uczniowie, natomiast zaświadczenia
o wynikach egzaminu gimnazjalnego otrzymają oni w dniu zakończenia roku szkolnego wraz ze świadectwem szkolnym (24 czerwca br.).

Arkusze wykorzystane na tegorocznym egzaminie gimnazjalnym będą publikowane na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych w każdym dniu egzaminu:

  • godz. 12:00 – pierwszy arkusz z danego dnia,
  • godz. 14:00 – drugi arkusz z danego dnia.

E-ocenianie na egzaminie gimnazjalnym z matematyki.

W tym roku rozwiązania zadań otwartych z matematyki u uczniów gimnazjów z terenu wszystkich ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych zostaną ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniania (tzw. e-ocenianie). W ubiegłym roku e-ocenianie zastosowano na terenie czterech okręgowych komisji egzaminacyjnych, tj. OKE w Jaworznie, Krakowie, Łodzi i Wrocławiu.
Podczas egzaminu – podobnie jak to miało miejsce w latach ubiegłych – uczniowie zapiszą rozwiązania zadań otwartych na wyznaczonych stronach w arkuszu egzaminacyjnym. Po egzaminie jednak – odmiennie od tego, w jaki sposób egzaminatorzy pracowali wcześniej – rozwiązania zadań nie trafią do nich w wersji papierowej. Rozwiązania zadań otwartych zostaną zeskanowane
w komisji okręgowej. Egzaminatorzy będą oceniali poprawność rozwiązań korzystając ze skanów
i specjalnego oprogramowania (scoris® Assessor) na ekranie komputera. W związku z tym bardzo ważne jest, aby uczniowie zapisywali rozwiązania zadań wyraźnie czarnym tuszem lub atramentem.
Egzaminatorzy ze wszystkich komisji okręgowych przejdą takie samo merytoryczne szkolenie przed przystąpieniem do oceniania prac. Wszyscy egzaminatorzy będą pracować w zespołach, których pracami będzie kierował przewodniczący. Prace wszystkich zespołów będzie koordynował centralny zespół ekspertów, kierowany przez eksperta CKE.
Dzięki wprowadzeniu e-oceniania egzaminatorzy będą mogli pracować w domach, w dogodnym dla siebie terminie. Dzięki temu nie będą tracili możliwości wsparcia merytorycznego ze strony przewodniczącego, z którym mogą oni konsultować sposób postępowania w przypadku nietypowych rozwiązań. E-ocenianie stwarza również lepsze możliwości monitorowania jakości pracy egzaminatorów.