ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ  z dnia 27 sierpnia 2015 r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego: Rozporządzenie.pdf


ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach:/Rozporządzenie.pdf


„EDUKACJA DZIECKA CUDZOZIEMSKIEGO” – zaproszenie na konferencję
15-16 września 2015 r. w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej w Warszawie (ul. Jezuicka 4), odbędzie się konferencja „Edukacja dziecka cudzoziemskiego” organizowana przez Biuro Wysokiego Komisarza NZ ds. Uchodźców (UNHCR) w Polsce, Spotkanie zorganizowane jest pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej.Wydarzenie jest skierowane do pracowników kuratoriów oświaty, nauczycieli i dyrektorów szkół, zarówno tych,
w których uczą się dzieci cudzoziemskie, jak i tych, które chcą być dobrze przygotowane się do ich przyjęcia. Konferencja jest również otwarta dla organizacji pozarządowych wspierających uchodźców i migrantów. Potwierdzenia udziału należy przesyłać na adres 
e-mail polwa@unhcr.org lub telefonicznie pod nr 22 628 69 30.
Zaproszenie: ZAPROSZENIE.doc
Program konferencji :PROGRAM.doc


LIST MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ do dyrektorów w związku
z problemami z wycofaniem „śmieciowego” jedzenia

Joanna Kluzik-Rostkowska – Minister Edukacj Narodowej – prosi o przekazanie informacji (list poniżej), czy stosowanie nowych przepisów powoduje istotne przeszkody i utrudnienia
w funkcjonowaniu szkolnych i przedszkolnych stołówek oraz sklepików.
Jeżeli tak, to jakiego rodzaju są to bariery? – pyta w liście minister edukacji. Dyrektorzy mają czas do 30 września na przekazanie informacji do właściwego kuratorium oświaty (adres e-mail w załączonym liście).
Przypomnijmy, 1 września 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące rozporządzenia "sklepikowego": http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/najczesciej-zadawane-pytania-dotyczace
List minister edukacji narodowej do dyrektorów przedszkoli i  szkół: http://list-minister-edukacji-narodowej-do-dyrektorow-przedszkoli-i-szkol..pdf


NOWY PAKIET MATERIAŁÓW DLA NAUCZYCIELI WDŻ
Na każdy etap edukacyjny opracowano m.in. przykładowe scenariusze lekcji.
Pakiet materiałów dla nauczycieli WDŻ (Wychowanie do życia w rodzinie) zawiera porady
i wskazówki dotyczące zasad prowadzenia zajęć, kompetencji nauczycieli, rozmów z rodzicami uczniów oraz informacje na temat rozwoju psychoseksualnego. Na każdy etap edukacyjny opracowano również przykładowe scenariusze lekcji.

Całość publikacji składa się z czterech pozycji:
1. Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik dla nauczycieli: http://poradnik_nauczycieli.pdf

2. Wychowanie do życia w rodzinie. Scenariusze zajęć: http://poradnik 2_scenariusze.pdf
3. Rodzice dzieciom – rozmowy o seksualności. Trzy etapy, wiele trudności, jedno wyzwanie: http://_poradnik3_rodzice.pdf
4. Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związanego z dostępem do treści pornograficznych: http://_poradnik4_zagrozenia.pdf
Dodatkową pomocą dla nauczycieli jest artykuł dotyczący zagrożeń rozwoju psychoseksualnego związanych z dostępnością pornografii, zgodnie z zaleceniami Instytutu Badań Edukacyjnych. Przygotowany materiał uwzględnia większość rekomendacji IBE zawartych w podsumowaniu raportu „Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności”.
Jako uzupełnienie publikacji dla nauczycieli przygotowana została broszura adresowana do rodziców dzieci na różnych etapach rozwojowych. Zawiera ona wskazówki, jak rozmawiać z dziećmi i w jaki sposób przekazywać dzieciom wiedzę z zakresu rozwoju psychoseksualnego. Broszura jest odpowiedzią na zgłaszaną przez rodziców potrzebę podniesienia własnych kompetencji wychowawczych
w tym zakresie. Broszura może być wykorzystywana przez nauczyciela przedmiotu jako materiał edukacyjny podczas informacyjnego spotkania z rodzicami.
Materiały przygotował Ośrodek Rozwoju Edukacji na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Do ich opracowania zaproszeni zostali uznani eksperci – praktycy (psycholodzy, terapeuci, metodycy i nauczyciele przedmiotu wychowania do życia w rodzinie).


ROZPORZĄDZENIE W SPRAWIE ZASAD DZIAŁANIA PLACÓWEK PUBLICZNYCH PODPISANE
Minister edukacji narodowej podpisał 2 listopada 2015 r. nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych. Przygotowane we współpracy z Rzecznikiem Praw Dziecka nowe regulacje określają standardy funkcjonowania młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych – a więc tych placówek, których działania skierowane są odpowiednio do dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania. Wprowadzone zmiany mają na celu podniesienie efektywności i jakości pracy wychowawczej, zwiększenie bezpieczeństwa wychowanków, kładą większy nacisk na przygotowanie wychowanków do samodzielnego, odpowiedzialnego życia poza placówką. Określone zostały zasady pracy wychowawczej, edukacyjnej i opiekuńczej, którymi powinna kierować się każda placówka. Zobowiązano placówki do szczególnej dbałości o jakość działań wychowawczych i systematyczne badanie poziomu bezpieczeństwa wychowanków. W nowych regulacjach wskazano wymiar godzin zatrudnienia psychologów i pedagogów w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych
i specjalnych ośrodkach wychowawczych. Doprecyzowano także przepisy regulujące kwestię opieki nad wychowankami w porze nocnej. Wskazano, że ośrodki mają obowiązek zapewnić odpowiednie warunki umożliwiające wychowankom kontakt z rodzicami, z poszanowaniem prywatności, oraz podejmowanie współpracy ww. ośrodków z rodzicami wychowanków, oraz w zależności od potrzeb, odpowiednimi instytucjami zewnętrznymi oraz wolontariuszami.
W rozporządzeniu zdefiniowano także wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych. Przepisy rozporządzenia regulują także zasady działania placówek oświatowo-wychowawczych, burs i domów wczasów dziecięcych, jednak nowe przepisy nie przewidują zasadniczych zmian w zakresie ich funkcjonowania. Nowe regulacje będą obowiązywały od 1 września 2016 r., z wyjątkiem przepisu określającego wychowanka młodzieżowego ośrodka wychowawczego, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Organy prowadzące młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie spełniają wymagań dotyczących infrastruktury ośrodków, są obowiązane dostosować ośrodki do tych wymagań do dnia 31 sierpnia 2020 r.

Rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości
i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach: http://rozporzadzenie.pdf

Uzasadnienie: http://uzasadnienie1.pdf
OSR: http://osr1.pdf


ZMIANY W USTAWIE O PRAWIE AUTORSKIM - WAŻNE INFORMACJE DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Nowe prawo wchodzi w życie 20 listopada.
„Jako, że przepisy tej ustawy zawsze wywoływały wątpliwości wśród nauczycieli, Ministerstwo Edukacji Narodowej chciałoby (…) przybliżyć najważniejsze zagadnienia istotne dla podejmowanych przez nauczycieli działań edukacyjnych” – pisze w liście do dyrektorów szkół wiceminister edukacji Joanna Berdzik.Chodzi o nowe przepisy zmieniające zasady korzystania przez nauczycieli i uczniów z materiałów chronionych prawami autorskimi (ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy
o grach hazardowych, Dz. U. z 2015 r., poz. 1639). Nowe regulacje wchodzą w życie 20 listopada.
Mamy nadzieję, że przedstawione informacje ograniczą obawy nauczycieli o legalność wykorzystywania w pracy szkoły filmów, muzyki, fotografii czy nagrań programów telewizyjnych, jak również zapobiegną próbom sprzedaży szkołom tzw. “parasoli licencyjnych” na korzystanie z utworów, z których można korzystać za darmo” – dodaje wiceminister edukacji.
Do listu dołączony jest materiał informacyjny na temat ważnych zagadnień prawa autorskiego.
LIst: http://ist_j.berdzik_16.11.15.pdf

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej


MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ ZATWIERDZIŁ NOWY RAMOWY PLAN
I PROGRAM KURSU KWALIFIKACYJNEGO Z ZAKRESU ZARZĄDZANIA OŚWIATĄ

10 listopada 2015 r. Minister Edukacji Narodowej zatwierdził ramowy plan i program kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą.
Zatwierdzony przez Ministra nowy ramowy plan i program kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą (zgodnie z §18a ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 z późn. zm.) zastępuje dotychczas obowiązujący ramowy program kursu kwalifikacyjnego dla oświatowej kadry kierowniczej zatwierdzony przez Ministra Edukacji Narodowej 25 sierpnia 1999 r.
Ramowy plan: http://zatwierdzona-ramowka-kursu-z-zarzadzania-oswiata-w-pdf.pdf


OBOWIĄZEK SZKOLNY DLA SIEDMIOLATKÓW - CO SIĘ ZMEINIA W USTAWIE 
Obowiązek szkolny dla siedmiolatków – to kluczowa zmiana w przyjętej w czwartek przez Senat nowelizacji ustawy o systemie oświaty.
Najważniejsze zmiany dotyczą:

  1. obowiązku szkolnego od siódmego roku życia,
  2. prawa do rozpoczęcia edukacji szkolnej od szóstego roku życia,
  3. obowiązku przedszkolnego dla dziecka 6–letniego,
  4. prawa dziecka w wieku od 3 do 5 roku życia do korzystania z wychowania przedszkolnego,
  5. wzmocnienia roli kuratora oświaty.

Obowiązek szkolny dla dzieci 7–letnich i prawo do edukacji szkolnej dla 6-latków

Zgodnie z ustawą, od roku szkolnego 2016/2017 obowiązkiem szkolnym będą objęte dzieci
od 7 roku życia. Dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole. Jeśli dziecko 6–letnie nie uczęszczało do przedszkola, rodzice również będą mogli zapisać je do pierwszej klasy.
W takim przypadku niezbędna jednak będzie opinia z poradni psychologiczno – pedagogicznej
o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

Ponowne zapisanie dziecka do klasy I lub II

Rodzice, których dzieci poszły do szkoły jako sześciolatki i natrafiły na problemy adaptacyjne
i trudności w szkole, wnosili o wprowadzenie rozwiązań, które złagodziłyby proces wcześniejszego objęcia ich dzieci obowiązkiem szkolnym. Dlatego wprowadzono w ustawie przepisy przejściowe odnoszące się do roku szkolnego 2015/2016 oraz 2016/2017.

– Dzieci urodzone w 2009 r., które są już w szkole w roku szkolnym 2015/2016, będą mogły na wniosek rodziców – kontynuować naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2016/2017. Rodzic musi złożyć stosowny wniosek do dyrektora szkoły do 31 marca 2016 r. Dziecko nie będzie podlegało klasyfikacji rocznej, a tym samym promowaniu do klasy drugiej; jeżeli rodzice zdecydują, że ich dziecko będzie kontynuować naukę w klasie pierwszej w szkole, do której uczęszcza, wobec tego dziecka nie będzie przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
– Dzieci urodzone w I połowie 2008 r., które w roku szkolnym 2015/2016 chodzą do klasy II szkoły podstawowej, na wniosek rodziców, złożony do 31 marca 2016 r., będą mogły –
w roku szkolnym 2016/2017 kontynuować naukę w klasie II.

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Dzieciom, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego będzie można odroczyć obowiązek szkolny, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W tym przypadku dziecko będzie kontynuowało przygotowanie przedszkolne.

Wychowanie przedszkolne

Od 1 września 2016 r. obowiązkiem przedszkolnym będą objęte dzieci 6-letnie. Natomiast wszystkie dzieci 4- i 5-letnie mają mieć zapewnione miejsce realizacji wychowania przedszkolnego, a od 1 września 2017 r., także dzieci 3-letnie.
Zgodnie z ustawą, przekształcenie oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych
w przedszkola zostanie przesunięte z 1 września 2016 r. na 1 września 2019 r. Umożliwi to organom prowadzącym lepsze przygotowanie się do przekształcenia oddziałów przedszkolnych w przedszkola. Decyzje dotyczące ewentualnej likwidacji oddziałów przedszkolnych będą mogły być poprzedzone wnikliwą analizą potrzeb w zakresie wychowania przedszkolnego, uwzględniającą tendencje demograficzne po wdrożeniu wprowadzanych rozwiązań prorodzinnych.

Wybór kuratora oświaty

Kurator oświaty będzie powoływany i odwoływany przez ministra edukacji w drodze konkursu ogłoszonego przez wojewodę. Na wniosek kuratora oświaty i po zasięgnięciu opinii wojewody, minister edukacji będzie powoływał i odwoływał wicekuratorów oświaty.

Wzmocnienie roli kuratora oświaty

Przywrócona została kontrola kuratorów oświaty nad działaniami samorządów w kształtowaniu sieci szkół i przedszkoli. Ustalenie przez radę gminy sieci publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego będzie możliwe po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Także decyzja o likwidacji lub przekształceniu przedszkola, szkoły lub placówki prowadzonej przez samorząd będzie zależała od uzyskania pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.


ZMIANY W USTAWIE O SYSTEMIE OŚWIATY - LIST SZEFOWEJ MEN
DO SAMORZĄDCÓW

Minister Anna Zalewska poinformowała wójtów, burmistrzów i prezydentów miast o nowych regulacjach.
„(…) zakończone zostały prace nad zmianami w ustawie o systemie oświaty uwzględniające zgłaszane w latach 2012 i 2015 oczekiwania rodziców, w zakresie przywrócenia obowiązku szkolnego od 7 roku życia” – pisze w liście do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast szefowa MEN.
Minister edukacji przypomina najważniejsze zmiany wprowadzone w przyjętej 29 grudnia 2015 r. przez Sejm RP nowelizacji. Wśród nich m.in. prawo dziecka od 3 do 5 roku życia
do korzystania z wychowania przedszkolnego, obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego przez dziecko 6-letnie oraz obowiązek szkolny od 7 roku życia.
„Biorąc pod uwagę liczne wnioski i postulaty napływające od jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów będących organami prowadzącymi szkoły podstawowe
z oddziałami przedszkolnymi, ustawa uwzględnia odroczenie wejścia w życie przepisu obligatoryjnego przekształcenia oddziałów przedszkolnych w przedszkola, z jednoczesnym utworzeniem zespołów szkolno-przedszkolnych” – pisze minister Anna Zalewska. „Pozostawiona została decyzyjność w tym zakresie organom prowadzącym Oznacza to, że do 1 września 2019 r. oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych mogą funkcjonować na dotychczasowych zasadach” – dodaje.

Szefowa MEN przypomina, że nie ma zatem obowiązku wdrażania procedur związanych
z przekształcaniem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w przedszkola.
„Z tej samej przyczyny wydłużony zostanie czas na dostosowanie pomieszczeń do przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej” – pisze minister Anna Zalewska.
Minister edukacji przypomina także, że na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego gmina otrzymuje dotację celową z budżetu państwa.
„Z uwagi na przeprowadzaną zmianę dotyczącą podwyższenia wieku obowiązku szkolnego
do 7 lat, znaczna część dzieci w wieku 6 lat pozostanie objęta wychowaniem przedszkolnym.
W związku z tym, przewiduje się, że w okresie tych 4 miesięcy 2016 r. (tj. wrzesień – grudzień) gminy będą musiały zwiększyć wydatki ponoszone na wychowanie przedszkolne. W związku  
z tym, wcześniej ustalona kwota dotacji na 2016 rok w wysokości 1.305 zł, będzie zwiększona do 1.370 zł. Gminy nadal będą zobowiązane do zapewnienia miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego dla wszystkich uprawnionych dzieci” – tłumaczy szefowa MEN.

 List Minister edukacji narodowej  /files/upload/files/list-minister-edukacji-narodowej-do-wojtow-burmistrzow-i-prezydentow-miast.docx